صدای افغان

ساخت وبلاگ

طرح واکسیناسیون فلج اطفال کودکان غیرایرانی در اصفهان اجرا می‌شود

تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ حمل ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۲۹

طرح واکسیناسیون فلج اطفال کودکان غیرایرانی در اصفهان اجرا می‌شود
اجرای طرح واکسیناسیون کودکان زیر پنج سال اتباع غیر‌ایرانی توسط مرکز بهداشت اصفهان در ۲ مرحله از ۲۸ الی ۳۱ حمل و از ۱ الی ۴ جوزا انجام خواهد شد.
به گزارش آوا به نقل از فارس، «حسین نجاتی» کارشناس مقابله با بیماری‌ مرکز بهداشت اصفهان در رابطه با اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال ویژه اتباع غیرایرانی ساکن اصفهان، گفت: این طرح در ۲ مرحله ویژه کودکان زیر ۵ سال در دو نوبت اجراء خواهد شد.

کارشناس مقابله با بیماری‌های مرکز بهداشت اصفهان با بیان اینکه این برنامه توسط سازمان بهداشت جهانی اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: ریشه کن کردن فلج اطفال با پوشش ۹۸ درصدی در ایران اجراء شده است.

وی افزود: این طرح شامل اتباع غیر ایرانی از کشورهای افغانستان و پاکستان است چرا که طرح واکسیناسیون در این کشورها به صورت بومی انجام می‌شود بنابراین به منظور پوشش‌سازی ایمن این طرح هر سال اجراء می‌شود.

نجاتی با تأکید بر اینکه این طرح ویژه اتباع خارجی است و در محل‌های سکونت اتباع خارجی در اصفهان برگزار می‌شود، عنوان کرد: این طرح از سوی اداره اتباع و امور مهاجرین در دو مرحله از ۲۸ الی ۳۱ حمل و از ۱ الی ۴ جوزا انجام خواهد شد.

وی افزود: با نزدیک شدن به زمان اجرا، این طرح در دو مرحله بر اساس تراکم جمعیتی اتباع خارجی انجام می‌شود و بر اساس آن، دو قطره به کودکان زیر ۵ سال داده می‌شود، در واقع این طرح به منظور فرآیند تکمیلی و کمک در جهت ریشه‌کن کردن فلج اطفال بین سایر کودکان غیر ایرانی انجام می‌شود.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت در رابطه با تعداد کودکانی که در سال گذشته تحت پوشش این طرح قرار گرفتند، گفت: این طرح توسط پرسنل مرکز بهداشت اصفهان و با حضور رابطان بهداشت که از اتباع خارجی و مهاجرین انجمن امید مهاجر هستند، انجام خواهد شد.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 125184

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 147 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 2:57

اعتکاف، نقطه ی حرکت به سوی خدا و جبران خلأهای معنوی است

تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ حمل ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۲۳

اعتکاف، نقطه ی حرکت به سوی خدا و جبران خلأهای معنوی است
تنها با بریدن از علایق دنیا و اعتکاف در مساجد می توان خلأهای معنوی را پر و خطاهای گذشته را جبران کرد.

به گزارش خبرگزاری آوا، حجت الاسلام و المسلیمن محمد علی فطری استاد دانشگاه در گفتگو با آوا، افزود: تنها راهی که می تواند انسان را به آینده امیدوار کند و تلخیهای زندگی را در کام او شیرین سازد، ذکر خداوند و توجه به خالق یکتا است.

فطری ماه رجب، شعبان، رمضان و به خصوص ایام اعتکاف را بهترین زمینه ی بازگشت انسان به سوی خداوند خواند و گفت: تنها با بریدن از علایق دنیا و اعتکاف در مساجد می توان خلأهای معنوی را پر و خطاهای گذشته را جبران کرد.

به گفته این استاد دانشگاه، اعتکاف یکی از برنامه های صد در صد معنوی در اسلام است که در اهمیت و تاثیرات آن در زندگی تاکید زیاد شده است.

فطری اظهار داشت: مردم افغانستان از دیر زمانی است که گرفتار مشکلات و بلاهای مختلف هستند، بنابراین ایجاب می کند و نیاز جدی احساس می شود که اندکی از حرص و طمع و دنیازدگی بکاهند و به خدا رو بیاورند، زیرا خداوند وعده داده است که اگر شما مرا یاری کردید من نیز شما را یاری می کنم.

به گفته فطری، افغانستان یک کشور اسلامی است و صد در صد مردم آن را مسلمانان تشکیل می دهند، اما مفاسد اخلاقی، ترویج برنامه های ضد دینی به خصوص از سوی برخی رسانه ها و همچنین گناهان چون دروغ، غیبت و خیانت به اندازه ای زیاد شده است که مسلمانان را از عبادت و اجرای برنامه های دینی دور کرده است.

او از تمام مسلمانان افغانستان به خصوص نسل جوان خواست، تا ایام ماه رجب را در مجموع و به خصوص زمان با معنویت اعتکاف را غنیمت شمرده و دست به آستان قدس او بلند کرده و روح خود را صیقل دهند.

فطری، در ادامه سخنان خود از اشتراک گسترده مردم کابل در مراسم اعتکاف اظهار خرسندی کرد و گفت: در سالهای اخیر سنت حسنه اعتکاف در کل افغانستان و در شهر کابل خصوصا،ً رواج بیشتر پیدا کرده و همه ساله تعداد زیادی از مومنین اعم از مرد و زن در این مراسم شرکت می کنند.

آقای فطری در ادامه افزود: کسی که در مراسم معنوی اعتکاف شرکت می کند و از فیوضات آن بهره می برد، شکی نیست که به لحاظ روحی اطمینان پیدا کرده و اضطرابها از او دور می شود.

به باور این عالم دینی، به تجربه نیز ثابت شده است که هر کسی در ماه رجب سه شبانه روز را به دعا و نیایش و روزه داری، استغفار و خود سازی سپری کند، اثرات آن تا یکسال دیگر در امورات زندگی او باقی می ماند.

او، در پایان، یکبار دیگر تاکید کرد که مبارزه با فساد اخلاقی، فحشا و منکرات تنها از بین بردن مراکز فساد و فحشا نیست، بلکه با تقویت باورهای دینی و مذهبی و زنده کردن شعائر اسلامی در جامعه نیز می توان از حجم فساد و فحشا کاست و روح هدایت گری را زنده کرد.

قابل ذکر است که اعتکاف یک مراسم معنوی است که در ماه رجب از ایام البیض(سیزدهم رجب) آغاز و تا پانزدهم این ماه ادامه دارد و اشتراک کنندگان، دراین سه شبانه روز افزون بر روزه داری، برنامه های مختلف عبادی را در مساجد جامع اجرا می کنند.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 125181

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 143 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 21:58

رئیس روابط بین الملل اتاق تجارت و صنایع:

بیش از 1000 شرکت بدلیل عدم حمایت دولت در حال سقوط است

تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ حمل ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۸

آذرخش حافظی: هم اکنون اکثر این شرکت ها می توانند با یک قرضه بسیار کوچک خود را از سقوط نجات دهند، اما متاسفانه این قرضه ها برای شان وجود ندارد.

آذرخش حافظی: هم اکنون اکثر این شرکت ها می توانند با یک قرضه بسیار کوچک خود را از سقوط نجات دهند، اما متاسفانه این قرضه ها برای شان وجود ندارد.

رئیس روابط بین‌الملل اتاق تجارت و صنایع افغانستان میگوید که به دلیل عدم حمایت دولت از بخش خصوصی هم اکنون ۱۰۲۴ شرکت خصوصی در حال سقوط است.
آذرخش حافظی، رئیس روابط بین‏المللی اتاق تجارت و صنایع در گفتگو با آوا خاطر نشان کرد که هم اکنون ۱۰۲۴ شرکت خصوصی در برابر بحران‏های اقتصادی بدلیل عدم موجودیت مرجع حمایتی نمی توانند به کار خود ادامه بدهند.

او با بیان اینکه دولت افغانستان متاسفانه یک برنامه دقیق اقتصادی ندارد که در آن جایگاه صنعت تعریف شده باشد؛ تاکید کرد که دولت باید برای رشد صنایع بستر سازی کند.

بر اساس گفته های حافظی؛ در کشورهایی که از نظر اقتصادی آسیب پذیر باشند و یا اینکه محاط به خشکه بوده و با قدرت خرید پایین باشند، از سوی دولت های‏شان، سیاست های حمایتی وجود دارد، اما در افغانستان دولت هیچ نوع مسوولیتی در این مورد تاکنون به عهده نگرفته است.

او خاطر نشان کرد؛ در دیگر کشورها بانکهای صنعتی وجود دارد که برای متشبثین قرضه می دهد، اما متاسفانه در افغانستان قرضه وجود ندارد و اگر هم دارد، برای مدت کوتاه و با سود بلند وجود دارد که این قرضه ها جوابگوی بخش خصوصی نمی باشد.

حافظی تصریح کرد که بانکهایی که قرضه می دهند بین ۱۵ تا ۲۰ درصد سود در سال می گیرند؛ در حالیکه کارخانه ها مدت زمان زیادی برای بهره برداری وقت نیاز دارند.

او با بیان اینکه سپرده های مردم در بانک های افغانستان حدود ۴ میلیارد دالر است گفت: دولت از این مقدار سپرده ها، تنها اجازه قرضه ی ۸۰۰ میلیون دالر را برای بخش خصوصی داده است.

آقای حافظی می گوید که غیر از ۸۰۰ میلیون دالری که برای قرضه دهی بخش خصوصی درنظر گرفته شده، مابقی سپرده ها در کشورهای خارجی با فیصدی کم به امانت گذاشته می شود این در حالی است که ما در بخش صنعتی به میلیاردها دالر سرمایه گذاری مفید ضرورت داریم.

رئیس روابط بین الملل اتاق تجارت و صنایع؛ از دولت خواست تا در کنار اینکه تمام این پول را برای بخش خصوصی قرضه بدهد؛ از اتحادیه ها و بانکهای جهانی که برای خودکفایی کشورها کار می کنند نیز قرضه بگیرد.

او تاکید کرد که هم اکنون اکثر این شرکت ها می توانند با یک قرضه بسیار کوچک خود را از سقوط نجات دهند، اما متاسفانه این قرضه ها برای شان وجود ندارد.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 125182

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 120 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 21:58

نهادهای مدنی در بلخ جنایت بالای ستایش و الیاس را محکوم کردند

تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ حمل ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۲۷

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 125183

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 128 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 21:58

در راستای بررسی موضوع جنگ برضدگروه تروریستی داعش صورت گرفت :

سفر وزیر دفاع آمریکا به عراق

تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ حمل ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۷

سفر وزیر دفاع آمریکا به عراق
اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا در سفری غیر منتظره  با هدف  بررسی موضوع جنگ بر ضد گروه تروریستی داعش صبح امروز وارد بغداد شد.
به گزارش خبرگزاری آوا، اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا صبح امروز برای دیدار با مقامات نظامی و مسئولان سیاسی عراق و بررسی موضوع جنگ بر ضد گروه تروریستی داعش در سفری غیرمنتظره وارد بغداد شد.

این سفر در شرایطی صورت می‌گیرد که در نتیجه اختلافات داخلی گروه‌های عراقی بر سر اصلاحات سیاسی در این کشور، فضای سیاسی در آستانه ورود به بحران قرار گرفته است و به نظر می رسد این سفر برای تاثیرگذاری در روند سیاسی عراق انجام می شود.

از سوی دیگر گرچه براساس اطلاعات میدانی و عملیاتی از توانمندی های داعش در سه جبهه موصل، فلوجه و الانبار برای تعیین اولویت مبارزه با داعش می‌توان گفت که فلوجه اهمیت و حساسیت بسیار بیشتری نسبت به موصل و الانبار دارد، اما آمریکاییها اصرار دارند روند حمله به این منطقه و آزادسازی فلوجه را با تاخیر مواجه کند.

چرا که اگر این منطقه آزاد شود، زمینه مناسب برای تسلط بر سایر مناطق حضور داعش نیز فراهم می شود و داعش خیلی زود شکست می خورد ونشان می دهد استراتژی آمریکا در این مانع‌تراشی با هدف فرسایش تمامی گروه های متخاصم در عراق دنبال می شود.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 125160

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 137 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 19:18

تشکیلات کنونی وزارت تجارت با تقاضاهای دولت متناسب نیست/تغییرات در وزارت تجارت با معیارهای سازمان جهانی تجارت

تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ حمل ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۵

تشکیلات کنونی وزارت تجارت با تقاضاهای دولت متناسب نیست/تغییرات در وزارت تجارت با معیارهای سازمان جهانی تجارت
همایون رسا که برای برای روشن کردن چگونگی تقرری ها به مجلس فراخوانده شده بود گفت که تشکیلات کنونی وزارت تجارت با تقاضاهای دولت متناسب نیست و برای رفع این مشکل می‌خواهد مطابق با معیارهای سازمان جهانی تجارت، تغییراتی را در افغانستان به وجود بیاورد.

به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا)، مجلس نمایندگان در نشست امروز دوشنبه ۳۰ حمل، همایون رسا وزیر تجارت و صنایع را برای وضاحت در مورد چگونگی تقرری‌ها در این وزارت استجواب کردند.

در نشست امروز مجلس، سوالاتی چون موجودیت فساد در تقرری‌های این وزارت و تقرری افراد بر اساس شناخت و خویشاوندی از سوی نمایندگان مطرح شد.

اما همایون رسا وزیر تجارت و صنایع خاطر نشان کرد که از زمانی که به این وزارت آمده تشخیص داده که ۵۰ بست بالمقطع نیاز است و در نشستی که با معینان این وزارت داشته به آنان صلاحیت داده که هر کدام در بست‌های مورد نیازشان افراد شایسته را استخدام کنند و همین‌طور هم شده است.

او در این نشست گفت: "من هیچ کار خلاف قانون را در استخدام این بست‌ها نمی‌بینم و اگر باشد پاسخگو هستم."

آقای رسا افزود، در بست‌های رسمی هم به جز دو مورد دیگر هیچ استخدامی صورت نگرفته است.
او تشکیلات وزارت تجارت را ناقص خواند و یاد آور شد که به هدایت رییس جمهور جهت اصلاح آن کار می‌کند.
به گفته وی، تشکیلات کنونی وزارت تجارت با تقاضاهای دولت متناسب نیست.

رسا در پاسخ به سوالی که ۱۵ هزار دالر سفریه یکی از سفرهایش شده گفت: "هیات ۵ نفری که به چین رفته بودیم مصارف‌اش ۱۵ هزار دالر شده است و این پول سفریه شخصی نبوده است."

آقای رسا خاطر نشان کرد که می‌خواهد مطابق با معیارهای سازمان جهانی تجارت، تغییراتی را در افغانستان به وجود بیآورد و در این راستا از تجربه کشور جورجیا که در یک سال جزو ده کشور بهتر جهان از لحاظ محیط تجارتی شده است، استفاده کند.

هم اکنون افغانستان از لحاظ محیط تجارتی در رتبه ۱۷۷ جهان قرار دارد.
در نشست امروز مجلس، طرح دو قانون (قانون حمایت از مستهلک و قانون طرح‌های صنعتی) از سوی وزارت عدلیه به مجلس نیز پیشنهاد شد.

قانون حمایت از مستهلک در ۴فصل و ۵۰ ماده برای کسب اطمینان مستهلک از کیفیت جنس و خدمات پس از فروش، ترتیب شده است و قانون طرح‌های صنعتی نیز در ۴ فصل و ۲۶ ماده به منظور یکی از اهداف کسب عضویت سازمان تجارت جهانی ترتیب شده است.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 125165

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 134 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 19:18

نارضایتی بکتاش از عدم اختصاص بودجه به فدراسیون ناشنوایان

تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ حمل ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۹

نارضایتی بکتاش از عدم اختصاص بودجه به فدراسیون ناشنوایان
فدراسیون ناشنوایان کشور از عدم پرداخت بودجه از سوی ریاست تربیت بدنی و ورزش برای اشتراک در رقابت های بین المللی انتقاد کرد.
به گزارش خبرگزاری آوا، بکتاش رییس فدراسیون ناشنوایان در مصاحبه با خبرنگار آوا، گفت که یک ماه قبل، از ریاست تربیت بدنی و ورزش خواستیم تا برای هزینه ورزشکاران برای اشتراک در رقابت های بین المللی مصارف پرداخت کند اما در خواست ما رد کردند.

بکتاش اضافه کرد ما از مسوولین ریاست تربیت بدنی تقاضای هزینه سفر ورزشکاران را کردیم اما رییس این نهاد گفت که بودجه ای اختصاص نیافته است و وضعیت اقتصادی دولت کاهش یافته است.

او علاوه کرد که ورزشکاران این فدراسیون از آمادگی لازم برخوردارند اما از نبود بودجه برای سفر برای اشتراک در رقابت های بین المللی رنج می برند.

آقای بکتاش از رهبران حکومت وحدت ملی شکایت کرد و گفت که رهبران و روسای نهادهای ورزشی هیچ توجهی به ورزشکاران ناشنوا ندارند و این باعث ناامیدی این ورزشکاران شده است.

وی از تاجران ملی و رهبران نهادهای ورزشی خواست که به این فدراسیون توجه جدی کنند تا ورزشکاران ناشنوا بتوانند به تمرینات شان ادامه دهند.

بکتاش در اخیر گفت که امیدواریم تا حکومت وحدت ملی و مردم از این وضعیت نابسامان رهایی پیدا کنند تا رسیدگی جدی به ورزشکاران و سایر نهادها صورت گیرد.

گفته می شود که بیشتر این مشکلات ناشی از ضعف حکومت در قضیه جنجال های دو رییس کمیته ملی المپیک، ظاهر اغبر و فهیم هاشمی است که بر سر انتخاب روسای برخی فدراسیون های ورزشی میان شان جنجال وجود دارد و باعث کسر بودجه ورزشکاران شده است.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 125166

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 151 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 19:18

دفع دو حمله طالبان به ولسوالی های درقد و فیض آباد

تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ حمل ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۸

دفع دو حمله طالبان به ولسوالی های درقد و فیض آباد
وزارت داخله از دفع دو حمله طالبان به ولسوالی درقد ولایت تخار و ولسوالی فیض آباد ولایت جوزجان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آوا، ۱۲ جنگجو وابسته به تروریستان در نتیجه درگیری با نیروهای پولیس ملی در مربوطات ولسوالی درقد ولایت تخار کشته و ۳۶ تن دیگر زخمی شدند.

این درگیری شب گذشته هنگامی به وقوع پیوست که گروهی از ترویستان وابسته به طالبان به پوسته های نیروهای امنیتی در مربوطات ولسوالی درقد ولایت تخار حمله کردند که با پاسخ جدی نیروهای پولیس ملی و اردوی ملی مواجه شدند.
در این درگیری یک سرباز پولیس ملی شهید و شش سرباز پولیس ملی زخم شدند

هم چنان در یک ضد حمله نیروهای پولیس ملی در ولسوالی فیض آباد ولایت جوزجان،۵ طالب کشته شدند.

این رویداد شب گذشته هنگامی به وقوع پیوست که گروهی از ترویست ها بر یک پوسته پولیس ملی در مربوطات ولسوالی فیض آباد ولایت جوزجان حمله کردند.

اجساد هراس افگنان طالب با شماری جنگ افزار نیز در محل نبرد باقی مانده است و به نیروهای پولیس ملی و غیر نظامیان در این رویداد آسیبی نرسیده است.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 125152

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 140 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 17:16

ابراز نگرانی سازمان ملل از وضعیت تعلیمی و صحی اطفال در افغانستان

تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ حمل ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۳

ابراز نگرانی سازمان ملل از وضعیت تعلیمی و صحی اطفال در افغانستان
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد اطفال افغانستان برای دسترسی به خدمات صحی و تعلیمی با مشکلاتی مواجه هستند.
به گزارش خبرگزاری آوا، در این گزارش مشترک یوناما و یونسف تصریح شده است که چگونه خشونت های برخاسته از جنگ و تهدید بین سال های  ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ کارکنان صحی و  تعلیمی را متضرر ساخته است.

در این گزارش با بیان اینکه اعمال خشونت علیه معلمین و داکتران و نرس ها غیر قبول میباشد، از تمام طرف های درگیر منازعات مسلحانه خواست اقدامات لازم  را برای مصؤنیت خدمات صحی و تعلیمی روی دست گیرند.
بر اساس این  گزارش سال گذشته ۲۰ تن از کارمند صحی کشته ، ۴۳ تن زخمی و ۶۶ تن دیگر اختطاف شده اند.
آکیل آیر، نماینده یونیسف در افغانستان گفت: " بر اثر خشونت های برخاسته از جنگ در افغانستان در سال ۲۰۱۵ میلادی،اطفال به طور روز افزون به مشکلات دسترسی به خدمات صحی و تعلمی مواجه بودند که سطح بلند فقر در کشور به این مشکلات افزوده بود."
در جریان سال ۲۰۱۵ خشونت ها منجر به بسته شدن بیش از ۳۶۹ مکتب گردیده که بیش از ۱۳۹،۰۰۰ شاگرد و ۶۰۰ تن از معلمین را متاثر ساخته است.

دانیل بل؛ رئیس بخش حقوق بشر یوناما نیز گفت: " خشونت های برخاسته از جنگ نه تنها اطفال افغان را در معرض خطر قرار میدهند، بلکه آنها را ازحقوق اساسی آنها که دسترسی به تعلیم و تربیه و صحت است، محروم میسازد."

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 125151

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 138 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 17:16

بهره برداری از ۳۸ پروژه انکشافی در ولایت غور

تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ حمل ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۸

بهره برداری از ۳۸ پروژه انکشافی در ولایت غور
مسؤول ساحوی برنامه همبستگی ملی وزارت احیا و انکشاف دهات درولایت غور می‌گوید که ۳۸ پروژه انکشافی این برنامه به هزینه بیش از ۴۹ میلیون ۲۸۵ هزار افغانی در ولسوالی ساغر به بهره ‌برداری سپرده شد.

به گزارش خبرگزاری آوا، پروژه‌های ياد شده شامل حفاری چاه برمه ، اعمار حمام عمومی، کانالهای آبیاری، پلچکها ، بند های برق آبی کوچک ، مراکز اجتماعی ٰ، معبر سطحی ، دیوارهای محافظوی ، تمدید شبکه های آبرسانی ،احداث و جغل اندازی سرک روستائی می باشد که از مزايای این پروژه‌ها حدود ۴۴۹۹ خانواده مستفید خواهند شد.

منبع افزوده است که برنامه همبستگی ملی از شروع فعالیت هایش تابه حال در ولایت غور مبلغ (۲,۸۷۸,۹۸۸,۹۸۴) افغانی را درتطبیق (۳۵۹۹) پروژه های عام المنفعه که شامل سکتورهای ترانسپورت ، آبرسانی ، برق ، معیشت وتوسعه روستاها میباشد بمصرف رسانیده است .

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 125153

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 145 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 17:16

درخواست عراق از AFC و فیفا برای میزبانی استرالیا مقابل سعودی‌ها

تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۹ حمل ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۲۵

درخواست عراق از AFC و فیفا برای میزبانی استرالیا مقابل سعودی‌ها
فدراسیون عراق رسما از AFC و فیفا درخواست میزبانی استرالیا برای بازی مقابل عربستان را کرد و از فدراسیون عربستان خواست کشوری ثالث را برای بازی خانگی خود انتخاب کند.
به گزارش آوا، پس از قرعه‌کشی مرحله نهایی مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه در منطقه آسیا و همگروه شدن عراق با عربستان و امارات جنگ تازه‌ای شکل گرفت.

عراق که در مراحل قبل تهران را به عنوان میزبان بازی‌هایش انتخاب کرده بود برای این مرحله نیز ایران را به عنوان میزبان خود انتخاب کرد که این تصمیم عراقی‌ها بهانه‌جویی‌های سعودی‌ها و اماراتی را درپی داشت.

در جدیدترین خبر فالح موسی عضو فدراسیون فوتبال عراق در مصاحبه با سایت المدی عراق اظهار داشت: هیچ مشکلی میان امارات و ایران وجود ندارد و بازی‌های ما با تیم‌ملی امارات در تهران برگزار می‌شود اما درباره عربستان که از لحاظ سیاسی با ایران قطع رابطه کرده است اگر فدراسیون عربستان برای بازی با ما به تهران نیاید، فدراسیون عراق نیز تصمیم گرفته تا در عربستان با آنها بازی نکند و آنها نیز باید کشوری دیگر را برای میزبانی انتخاب کنند.

وی افزود: فدراسیون عراق نامه‌ای را به کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا فرستاده است و درخواست میزبانی استرالیا را برای بازی مقابل عربستان کرده است. با توجه به اینکه استرالیا همگروه ما است، فدراسیون عراق برای توجیه AFC و فیفا اظهار داشت که در کشور استرالیا عراقی‌های زیادی حضور دارند و می‌توانند تیم ملی عراق را حمایت کنند اما در کشورهای حاشیه خلیج فارس این حمایت میسر نیست.

فارس نوشت، عضو هیئت رئیسه فدراسیون عراق در پایان گفت: فدراسیون فوتبال عراق در این هفته هیئتی را برای مذاکره با فدراسیون ایران اعزام می‌کند تا ورزشگاه‌ مورد نظر برای میزبانی دیگر بازی‌های ما مقابل تایلند، استرالیا، جاپان و امارات را بررسی کند. ما ورزشگاهی را در تهران انتخاب می‌کنیم که حداقل ۲۰ هزار تماشاگر را بتواند در خود جای دهد زیرا انتظار این تعداد هوادار را در این دیدارها می‌رود.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 125125

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 120 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 3:34

آرایه های اخلاقی انسان از دیدگاه جواد الائمه(ع)
آن حضرت(ع) در جایی دیگر تعریف ادب در نزد مردم را نقد می کند و نگرش خود را نسبت به ادب مطلوب تبیین می نماید، چنانکه می فرماید: مفهوم و معنای ادب از نظر مردم، تنها خوب سخن گفتن است که رکیک و سبک نباشد، ولیکن این نظریه قابل توجه نیست تا مادامی که انسان را به خداوند متعال و بهشت نزدیک نگرداند. بنابراین ادب یعنی رعایت احکام و مسائل دین، پس با عمل کردن به دستورهای الهی و ائمه اطهار (علیهم السلام)، ادب خود را آشکار سازید.

انسان ها به اخلاق و ادب است که آراسته می شوند. البته برخی از صفات، فضایل و منش های اخلاقی از برخی دیگر برجستگی ویژه ای دارند که موجب آراستگی بیشتر انسان می شود.

امام جواد(ع) در سخنی این آرایه های اخلاقی را چنین بیان می کند: التواضع زینه الحسب، و الفصاحه زینه الکلام، و العدل زینه الایمان، والسکینه زینه العباده، والحفظ زینه الروایه، و خفض الجناح زینه العلم، وحسن الادب زینه العقل، و بسط الوجه زینه الحلم؛ تواضع و فروتنی زینت بخش حسب و شرف، فصاحت زینت بخش کلام، عدالت زینت بخش ایمان و اعتقادات، وقار و ادب زینت بخش اعمال و عبادات، و دقت در ضبط و حفظ زینت بخش نقل روایت و سخن، و خاکساری و فروتنی زینت بخش علم و دانش، و ادب داشتن و اخلاق نیک، زینت بخش عقل و خوش رویی با دیگران زینت بخش حلم و بردباری است.[۱]

پس اگر انسانی دارای حسب اصیل است و از نظر اجتماعی دارای اعتبار و جایگاه بلند اجتماعی است، این بزرگی حسب خود را باید با تواضع و فروتنی به نمایش بگذارد و آن را به چنین صفت و فضیلتی بیاراید؛ زیرا اگر به بزرگی حسب بسنده کند و یا بخواهد با بزرگی آن، تکبر را همراه سازد، به یقین حسب خویش را کوچک کرده و از منزلت خویش کاسته و آن بزرگی حسب خود را نیز از دست می دهد.

فصاحت، زینت کلام
فصاحت و بلاغت به معنای شیوایی و شیرینی، از آرایه های سخن گفتن است. اگر در آیات و روایات برای سخن صفاتی چون راستی، استواری[۲]، رسایی[۳]، آسانی[۴]، نرمی [۵]، متانت[۶]، نیکی[۷] کرامت[۸] و برهانی و استدلالی بودن و مانند آن گفته شده است، همه اینها اگر با آرایه ای چون فصاحت و شیوایی جمع شود بسیار خوب است. این فصاحت به معنای بلاغت هم هست، یعنی هم شیوایی و هم شیرینی در سخن وجود داشته باشد.

این گونه است که کلام حتی اگر از نظر محتوا موجب آزرده خاطری شود و در آن امر و نهی باشد که میل آدمی نمی کشد، ولی با فصاحت و شیوایی در سخن و شیرینی در کلام می توان آن زهر تلخ را در کام، به گونه ای شیرین ریخت؛ زیرا بسیاری از داروهائی که درمانگر خوب است، تلخ و زهراگین می باشد. این داروی تلخ و زهرآگین را می بایست در قالب شیرین و شیوا ریخت و با آرایه هایی زیبا به خورد گوش جان دیگران داد.

همچنین ایمان امری بسیار پسندیده است که جلوه های آراستگی آن را باید در عدلی جست که جتی اگر بر خود و خویشان اجرا می شود، لذت بخش باشد. اگر کسی مدعی ایمان باشد ولی بهره ای از عدل در حق خود و خویشان نداشته باشد و همواره قیام به عدالت نکند، چنین ایمانی از لذت آرایه های پسندیده و جذاب الهی بی بهره است.

عبادت هم در سایه آرامش و سکونت نفس است که معنا می یابد. از این رو در این روایت امام جواد(ع) زینت عبادت را آرامش روح شخص دانسته است.

در نقل قول از دیگران هرچند که بیان مضمون و محتوا نیز کفایت می کند، زیرا بیان محتوا و مضمون سخن، صداقت در نقل قول را تامین می کند، ولی شکی نیست که نقل قول عین عبارت و حفظ تمام ویژگی های کلامی، اوج صداقت و وثاقت را تضمین می کند. از این رو امام(ع) حفظ کلام دیگران و نقل عین عبارت را اوج روایت و نقل می داند و آن را از آرایه های روایت می شمارد.

خاکساری، زینت علم
از نظر امام جواد(ع) علم خوب است ولی اوج کمال دانش عالم در رفتار متواضعانه او است که بال های خود را برای دیگران می گستراند تا همگان بر سر سفره دانش او بنشینند و از آن بهره مند شوند.

عالم چون مرغ مادری است که بال می گستراند تا همه جوجه ها در زیر بال او قرار گیرند و در امنیت و آرامش و آسایش باشند و از هرگونه آسیب جوی و تهدید دشمنان در امان بوده و بستر کمالی برای آنها فراهم شود.

پس عالم با علم خود فروتنانه برای همگان چون مادری دلسوز و مشفق، نگران دیگران است و می کوشد تا همه را در زیر بال محبت خویش درآورد.

این تعبیر امام(ع) از آیاتی چون ۸۸ سوره حجر و ۲۴ سوره اسراء گرفته شده است. در تعابیر قرآنی بر ذلت و خواری تاکید شده که البته خواری و ذلت ناپسند نیست، بلکه همان معنای فروتنی است.

اگر عالم همانند درخت سیب افتاده نباشد و چون سر و قد بکشد جز برخی افراد اندک، کسی نمی تواند از میوه های علمی او بهره مند شود؛ اما اگر با عزت نفسی که دارد خود را خم کند و به زیر آورد تا حتی کودکان خردسال جهالت نیز از او بهره مند شوند، آن موقع است که عزت باطنی و واقعی یافته و جایگاه علم را به خوبی مشخص و معین ساخته است.

امام جواد(ع) درباره عقل نیز ادب نیک را آرایه آن می داند. می دانیم که عقل که خود یکی از مهمترین نعمت های الهی است، حقیقت انسان را نشان می دهد؛ چرا که حیا و اخلاق و دینداری انسان در گرو عقل و تعقل اوست.[۹] هر چه انسان از حقایق و خداشناسی و بندگی و اخلاق و قانون و عدالت و مانند آن دارد، سرچشمه و خاستگاه همه آنها عقل اوست.

حال اگر بخواهد عقل دیندار و اخلاقمدار را به چیزی بیاراید و کمال و تمام عقلانیت را به چیزی زینت بخشد می بایست به ادب نیک خود را متخلق کند؛ زیرا ادب به معنای رعایت لطائف و ظرافت رفتاری و کرداری مبتنی بر هر مجلس و منزلت و مکانی است. اینکه انسان نیک رفتاری را با همه ظرافت ها و لطائف به نمایش گذارد این همان ادب است. پس ادب ورزی آرایه ای است که عقل بدان آراسته می شود.

حقیقت ادب
امام جواد(ع) در بیان حقیقت ادب می فرماید: و حقیقه الادب: اجتماع خصال الخیر، و تجافی خصال الشر، و بالادب یبلغ الرجل مکارم الاخلاق فی الدنیا و الاخره، و یصل به الی الجنه؛ حقیقت ادب و تربیت عبارت است از: دارا بودن خصلت های خوب، خالی بودن از صفات زشت و ناپسند. انسان به وسیله ادب- در دنیا و آخرت- به کمالات اخلاقی می رسد؛ و نیز با رعایت ادب به بهشت دست می یابد.[۱۰]

آن حضرت(ع) در جایی دیگر تعریف ادب در نزد مردم را نقد می کند و نگرش خود را نسبت به ادب مطلوب تبیین می نماید، چنانکه می فرماید: مفهوم و معنای ادب از نظر مردم، تنها خوب سخن گفتن است که رکیک و سبک نباشد، ولیکن این نظریه قابل توجه نیست تا مادامی که انسان را به خداوند متعال و بهشت نزدیک نگرداند. بنابراین ادب یعنی رعایت احکام و مسائل دین، پس با عمل کردن به دستورهای الهی و ائمه اطهار (علیهم السلام)، ادب خود را آشکار سازید.[۱۱]

گشاده رویی، زینت حلم
حلم در فرهنگ اسلامی و قرآنی همان نتیجه عقلانیت در رفتار همراه با بردباری و شکیبایی است و انسان حلیم، عاقل، بردبار و شکیبایی است که در مقام عمل و رفتار فشارهای درونی و بیرونی او را به ستوه نمی آورد و از دایره عقلانیت بیرون نمی برد و گرفتار جهالت نمی شود، چنین شخصی اگر بخواهد حلم خویش را بیاراید می بایست گشاده رویی داشته باشد؛ زیرا گشاده رویی موجب می شود که حلم و بردباری خود را آنگونه که هست به نمایش بگذارد و اوج این صفت را نشان دهد.

انسان گرفته رو و گرفته خو، نمی تواند حقیقت حلم را به نمایش گذارد؛ زیرا حلم به طور طبیعی نوعی عقلانیت خشن را به نمایش می گذارد و همراه با استقامت است، اما اگر این عقلانیت با گشاده رویی و خوش رویی همراه شود، عقل و قلب، عدل و احسان، استواری و نرمی را با خود به همراه خواهد داشت.

آن حضرت(ع) در سخنی دیگر درباره آرایه های برخی دیگر از فضایل و اعمال نیک و عبادی می فرماید: الخشوع زینه الصلاه، و ترک ما لا یعنی زینه الورع؛ خشوع، زینت بخش نماز و رها کردن آنچه (برای دین و دنیا و آخرت) سودمند نباشد زینت بخش ورع و تقوای انسان است.[۱۲]

پس تمامیت نماز در خشوع است که زیباترین حالت انسانی است؛ چنان که اوج ورع و پرهیزگاری را می بایست در ترک بیهوده هایی جست که برای دنیا و آخرت هیچ سودی ندارد و به قول قرآن، لهو و لعب است.[۱۳]

پی نوشت
[۱]کشف الغمه، ج ۲، ص ۳۴۷
[۲]نساء، آیه ۹؛ احزاب، آیه ۷۰
[۳]نساء، آیه ۶۳
[۴]اسراء، آیه ۲۸
[۵]طه، آیه ۴۴
[۶]مزمل، آیه ۵
[۷] فصلت، آیه ۳۳
[۸] اسراء، آیه ۲۳
[۹] اصول کافی، ج ۱، کتاب عقل و جهل
[۱۰]ارشاد القلوب دیلمی، ص ۱۶۰
[۱۱]ارشاد القلوب دیلمی، ص ۱۶۰
[۱۲]بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۸۰
[۱۳] مائده، آیه ۵۸؛ انعام، آیه ۳۲
منبع: حوزه نت

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 162 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 3:34

از سوی شورای عالی اقتصاد؛

طرح برنامه ملی 'احیای جنگلات و توسعه سرسبزی شهرها' تائید شد

تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۹ حمل ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۹

طرح برنامه ملی
طرح 'احیای جنگلات و توسعه سرسبزی شهرها' در نشست شورای عالی اقتصاد که به ریاست رئیس جمهور غنی برگزار شده بود، تائید شد.
به‌گزارش خبرگزاری آوا، وزیر زراعت و مالداری، برنامه ملی احیای جنگلات طبیعی و تقویت سرسبزی شهرها را در نشست شورای عالی اقتصاد ارائه کرد.

وی گفت که این برنامه به هدف ایجاد گزینه های خوب معیشت پایدار، کاهش تخریبات، قطع و استفاده بی رویه جنگلات، تقویت پوشش نباتی و تنوع حیات و جلوگیری از فرسایش و حوادث طبیعی مطرح شده است.
بر اساس این برنامه، هشتاد هزار هکتار جنگلات احیا و حفاظت می شود و ۳۰۰ پروژه را برای خانم ها در بخش پرورش نهال فراهم می کند.

همچنان این پروژه فرصت کار برای ۴۰۰ کارمند تخنیکی و ایجاد ۱۴.۴ میلیون روز کاری را به همراه دارد.
این پروژه زمینه اشتغال طویل المدت برای سی هزار خانواده و در آمد برای حد اوسط ۱,۳ میلیون خانواده را فراهم می کند.

در این نشست فیصله شد تا وزارت مالیه سرمایه گذاری اولیه را فراهم کند، اما در جلب کمک ها نیز تلاش شود.

طرح تولید انرژی از زباله‌
در نشست شورای عالی اقتصاد همچنان طرح تولید انرژی از زباله ها توسط یک عضو سویس گروپ ارائه شد.
این عضو سویس گروپ گفت: از اینکه سوزاندن زباله زیان های مخرب روی محیط زیست دارد، با تکنالوژی جدید که وارد شده، تولید انرژی از زباله ها صورت می گیرد.

به گفته او، تکنالوژی جدید ظرفیت تبدیل هر نوع زباله را به انرژی برق دارا می باشد، و این تکنالوژی بهترین وسیله بوده و قابل استفاده در هر نقطه افغانستان می باشد.

شورای عالی اقتصاد از سویس گروپ خواست که طرح شان را آماده کرده تا حکومت منابع مالی آن را از سوی نهادهای فعال در بخش محیط زیست به دست آورد.

در ادامه پروپوزل سرمایه گذاری برای خود کفایی در بخش مرغ داری به جلسه ارایه شد و شورای عالی اقتصاد خواستار طرح عملی در این مورد گردید و به وزارت زراعت دستور داد که در بخش فارم های مرغداری در گام نخست با بخش خصوصی کار کند.

در پایان جلسه موضوع ایجاد سردخانه در میدان هوایی کابل توسط شرکت نجات حیدر و مصطفی نوری مطرح شد که بر اساس آن شرکت مذکور یک سردخانه را با ظرفیت ده هزار تن به سرمایه سه میلیون دالر ایجاد می کند.

شورای عالی اقتصادی فیصله نمود تا برای شرکت مذکور در بخش دادن زمین همکاری صورت گیرد.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 125122

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 154 تاريخ : يکشنبه 29 فروردين 1395 ساعت: 22:01

تیم ملی گلف برای شرکت در مسابقات آسیایی به پاکستان رفت

تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۹ حمل ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۱۹

تیم ملی گلف برای شرکت در مسابقات آسیایی به پاکستان رفت
فدراسیون گلف کشور امروز از سفر تیم ملی گلف جهت اشتراک در پنجاه و پنجمین دور رقابت های قهرمانی آماتور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آوا، تیم شش نفری گلف کشور امروز کابل را به مقصد شهر لاهور پاکستان، جهت اشتراک در رقابت های آسیایی ترک کردند.
این مسابقات به میزبانی کشور پاکستان و با اشتراک هشت کشور آسیایی به تاریخ ۲۱ آپریل در شهر لاهور پاکستان برگزار می شود.
در این مسابقات افغانستان با چهار ورزشکار (نور احمد فاضل، شمس الدین مایار، عبدالوحید سروری و محمد نادر محفوظ) و دو همراه اشتراک می کند.
قابل ذکر است که تیم ملی گلف کشور صبح امروز بعد از خداحافظی با مسوولان ریاست تربیت بدنی و ورزش عازم پاکستان شدند.
Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 125123

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 138 تاريخ : يکشنبه 29 فروردين 1395 ساعت: 22:01

واکنش ارگ به گزارش یوناما در مورد تلفات غیرنظامیان

تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۹ حمل ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۲۵

واکنش ارگ به گزارش یوناما در مورد تلفات غیرنظامیان
ارگ ریاست جمهوری به گزارش اخیر سازمان ملل متحد یا یوناما در مورد تلفات غیرنظامیان واکنش نشان داد.
به‌گزارش خبرگزاری آوا، در اطلاعیه ارگ ریاست جمهوری آمده است که این گزارش را مطالعه کرده و تاکید می‌کند که نیروهای امنیتی در چارچوب قوانین و با رعایت کامل حقوق بین‌المللی بشردوستانه انجام وظیفه می‌کنند.
ریاست جمهوری می گوید که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور وظیفه دارند که با دقت تمام علمیات‌های نظامی را انجام دهند، تا به مردم ملکی آسیب نرسد.

ارگ اما تاکید می‌کند که دشمنان مردم افغانستان از خانه‌های مسکونی و مردم به حیث سپر استفاده می‌کنند.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان(یوناما) در اولین گزارش خود در سال ۲۰۱۶ آورده است که در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، ۶۰۰ فرد ملکی در جریان درگیری های افغانستان کشته و ۱۳۴۳نفر زخمی شده اند.
در گزارش سازمان ملل، جنگ زمینی، انفجار بمب های کنار جاده ای، و حملات انتحاری از عوامل عمده کشته و زخمی شدن افراد ملکی عنوان شده است.

بر اساس این گزارش، مخالفان دولت عامل ۶۰ درصد تلفات افراد ملکی می باشند، در حالی که نیروهای طرفدار دولت باعث ۱۹ درصد این تلفات می باشند.

درگیری بین طرف های جنگ، دیگر عامل تلفات افراد ملکی می باشد که ۱۶ درصد این تلفات را به خود اختصاص داده در جایی که مهمات منفجر نشده هم باعث شش درصد از تلفات می باشد.
بااین همه دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان(یوناما) از تمام طرف های جنگ خواست که تمام تدابیر احتیاطی ممکن را به منظور حفاظت از افراد ملکی در جریان عملیات های نظامی خود روی دست گیرند.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 125124

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 130 تاريخ : يکشنبه 29 فروردين 1395 ساعت: 22:01

دستگیری یک سرگروه طالبان در سرپل

تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۹ حمل ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۵

دستگیری یک سرگروه طالبان در سرپل
نیروهای پولیس ملی، یک فرمانده محلی گروه ترویستی طالبان را در ولایت سرپل بازداشت کردند.
به‌گزارش خبرگزاری آوا، صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله در صفحه تویترش با اعلام این خبر نوشته است که این سرگروه طالبان عزیزالله نام دارد و عصر دیروز بازداشت شد.
این فرد در یک عملیات اوپراتیفی نیروهای پولیس ملی از مربوطات ولسوالی سنچارک ولایت سرپل بازداشت شده است.
وزارت داخله تاکید می کند که فرد دستگیرشده در اکثر حملات تروریستی به وِیژه جاسازی ماین های کنار جاده در مربوطات ولسوالی سنچارک و سایر نقاط ولایت سرپل سهم فعال داشته است.
هم چنان نیروهای پولیس ملی عصر دیروز از یک رویداد انفجار ماین درمنطقه چشمه شفا مربوطات مرکز ولایت سرپل جلوگیری کردند.
این ماین به تازگی توسط تروریستان به هدف اعمال تروریستی جاسازی شده بود.
Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 125091

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 167 تاريخ : يکشنبه 29 فروردين 1395 ساعت: 12:36

بازداشت فرمانده محلی طالبان در سرپل

تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۹ حمل ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۸

بازداشت فرمانده محلی طالبان در سرپل
نیروهای پولیس ملی، یک فرمانده محلی گروه هراس افگنان طالب را در ولایت سرپل بازداشت کردند.

به گزارش آوا، این فرمانده محلی شورشیان عزیز الله نام داشته و عصر دیروز در یک عملیات اوپراتیفی نیروهای پولیس ملی از مربوطات ولسوالی سنچارک ولایت سرپل بازداشت شده است.

بر اساس خبرنامه وزارت داخله، این فرد در اکثر حملات تروریستی به ویژه جاسازی ماین های کنار جاده ای در اطراف ولسوالی سنچارک و سایر نقاط ولایت سرپل سهم فعال داشته است.

هم چنان نیروهای پولیس ملی عصر دیروز از یک رویداد انفجار ماین در منطقه چشمه شفا مربوطات مرکز ولایت سرپل جلوگیری کردند.

این ماین به تازگی توسط تروریستان به هدف اعمال تروریستی جاسازی شده بود.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 125089

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 140 تاريخ : يکشنبه 29 فروردين 1395 ساعت: 12:36

پنتاگون ۹ زندانی یمنی گوانتانامو را به عربستان تحویل داد/تداوم نقض آتش‌بس یمن

تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۹ حمل ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۰

پنتاگون ۹ زندانی یمنی گوانتانامو را به عربستان تحویل داد/تداوم نقض آتش‌بس یمن
وزارت دفاع امریکا از تحویل ۹ زندانی یمنی در گوانتانامو به عربستان خبر داد.

به گزارش آوا، مقامات امریکایی با اعلام این خبر افزودند: این ۹ زندانی یمنی الاصل بوده اند.

براساس گزارش برخی منابع خبری این مهمترین گروه از افرادی است که بعد از تصمیم « باراک اوباما » رئیس جمهوری امریکا برای بستن گوانتانامو قبل از ترک کاخ سفید در جنوری آینده به خارج از این زندان بحث انگیز واقع در کوبا به خارج منتقل شدند.

مهر نوشت، این در حالی است که ۸۰ نفر همچنان در گوانتانامو زندانی هستند که اغلب آنها از ۱۰ سال قبل نه تفهیم اتهام و نه محاکمه شده اند.

تداوم نقض آتش‌بس یمن/پرواز جنگنده‌های سعودی بر فراز «الحدیده»
در خبر دیگر از یمن حاکی است که جنگنده های رژیم سعودی در ادمه نقض آتش بس یمن به صورت گسترده بر فراز آسمان ولایت «الحدیده» به پرواز درآمدند.

جنگنده های رژیم سعودی همچنان به نقض توافق آتش بس در یمن ادامه می دهند.

بر اساس این گزارش، در ادامه سلسله اقدامات سعودیها در نقض آتش بس یمن، جنگنده های این رژیم به صورت گسترده بر فراز آسمان ولایت «الحدیده» به پرواز درآمدند.

جنگنده های سعودی طی روزهای اخیر به صورت گسترده مناطق مختلفی از ولایت های «البیضاء» و «صعده» را بمباران کردند.

نقض آتش بس یمن توسط سعودیها در حالی است که جنبش أنصارالله یمن با صدور بیانیه ای خواستار موضع گیری جدی سازمان ملل متحد در این خصوص شده است.

گفتنی است، طبق اعلام وزارت صحت یمن به دنبال حملات یک سال گذشته سعودیها بیش از ۱۰ هزار یمنی شهید و هزاران تَن دیگر مجروح شده اند.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 125092

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 150 تاريخ : يکشنبه 29 فروردين 1395 ساعت: 12:36

قرارداد انتقال زائران حج با شرکت هوایی آریانا امضا شد

تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ حمل ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۷

قرارداد انتقال زائران حج با شرکت هوایی آریانا امضا شد
قرارداد انتقال حجاج کشور با شرکت هوایی دولتی آریانا امروز(شنبه) میان وزارت حج و اوقاف و این شرکت هوایی در کابل امضا شد.
به‌گزارش خبرگزاری آوا، مسوولان می‌گویند که این قرارداد بر اساس فیصله کمیسیون تدارکات ملی با شرکت آریانا عقد شده است.
عبدالعلى فروغ، معاون تجارتى شرکت هوایی آریانا در مراسم امضای این قرارداد گفت که بر اساس این قرارداد، هزینه زائرین حج ۱.۶ درصد کاهش یافته است.
براساس این کاهش، هر زائر با تخفیف ۶۵ دالر با هزینه ۹۸۰ دالر امریکایی به عربستان انتقال داده خواهند شد که شامل رفت و برگشت می‌باشد.
سال گذشت هزینه انتقال هر زائر حج، ١٠٤٥ دالر امريکايى بود.
بااین حال، داعی الحق عابد، معین وزارت حج و اوقاف می‌گوید که قرار است که ۲۴ هزار شهروند افغانستان برای ادای حج، عازم عربستان شوند.
آقای عابد افزود که ۲۵۰ تن از کارمندان دولتی نیز به خاطر ادای حج و کمک به زائران کشور به عربستان اعزام خواهند شد.
این در حالیست که قرارداد انتقال حجاج در سال گذشته با انتقادهای شماری از نمایندگان در شورای ملی مواجه بود.
این نمایندگان تاکید داشتند که تفاهمنامه سال گذشته انتقال حجاج شفاف نبوده است.
آنان داوود سلطان زوی، مشاور رئیس جمهور غنی را که در راس پروسه حج منصوب شده بود، متهم به اختلاس ۳ میلیون دالر امریکایی در این قرارداد کرده بودند.
بااین همه، شرکت هوایی آریانا تاکید می‌کند که این شرکت برای انتقال زائران حج بیت الله شریف آمادگی‌های لازم را روی دست دارد.
به گفته مسوولان این شرکت، برای جلوگیری از تاخیر در انتقال حجاج هواپیماهای شرکت های خارجی را به کرایه خواهند گرفت.
Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 125078

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 157 تاريخ : يکشنبه 29 فروردين 1395 ساعت: 2:30

به دلیل اوضاع بد امنیتی

شورای انسجام جوانان عرب خواستار کمک فوری به مردم ولسوالی آقچه شد

تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ حمل ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۱

شورای انسجام جوانان عرب خواستار کمک فوری به مردم ولسوالی آقچه شد
شورای انسجام جوانان عرب ولایت جوزجان می گویند که شهروندان آقچه و کسانی که خانه های شان را ترک کرده سخت به مواد اولیه خوراکی نیازمندند اما تا هنوز هیچ نهاد کمک کننده ای در این راستا اقدام نکرده است.
به گزارش آوا، نورآغا شریفی ریس شورای انسجام جوانان عرب ولایت جوزجان، در کنفرانس مطبوعاتی که به منظور رسیدگی به مشکلات مردم آقچه در ریاست کمیسیون حقوق بشر ولایت بلخ دایر گردیده بود گفت: حدود یک هفته می شود که میان مخالفان دولت و نیروهای امنیتی در ولسوالی آقچه ولایت جوزجان جنگ جریان دارد که در این درگیری ۲۰ نفر زخمی و نزدیک به چهار نفر کشته شده است.

شریفی گفت: اکثر مردم ولسوالی های همجوار آقچه، خانه و مواشی های خود را ترک کرده و کوشش دارند در ولایت های امن جا به جا شوند.

او افزود: شهروندان آقچه و کسانیکه خانه های شان را ترک کرده سخت به مواد اولیه خوراکی نیازمند هستند که متاسفانه هیچ نهاد کمک کننده تا هنوز در این راستا اقدام نکرده است.

وی تصریح کرد: بیش از یک هفته می شود مکاتب این ولسوالی بسته بوده، اساتید و شاگردان شان خانه نشین شده اند.

شریفی گفت: اگر حکومت وحدت ملی توان مدیریت بحران پیش آمده را ندارد پس اجازه دهد که خود مردم برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

در همین حال پوهندوی سکندر سپهر، استاد دانشگاه و شهروند ولسوالی آقچه نسبت به حضور و فعالیت وکیل ها و نمایندگان جوزجان در پارلمان معترض است و می گوید: "کجاست آن وکیلانی که در شب و روزهای مبارزات انتخاباتی به خاطر گرفتن رای، پیش این مردم، دست گدایی دراز می کردند ولی امروز که این مردم نیاز به کمک دارند آنها در کاخ های خود آرام خوابیده اند".

او گفت: خشم ملت، خشم خداست اگر به داد این ملت رسیدگی نشود ملت بلاخره خودش تصمیم خواهد گرفت.

هم چنان آقای کبیر معاون شورای ترک تباران افغانستان می گوید: نزدیک به ۵۰۰ خانه است که در ولسوالی آقچه در محاصره مخالفین دولت مانده اند که از یک طرف زیر آماج گلوله های مخالفین و از طرف دیگر زیر آماج گلوله های نیروی های امنیتی قرار دارند و در این میان بازهم فقط مردم بیچاره صدمه خواهند دید.

در همین حال شهروندان شبرغان نیز از دولت می خواهند تا هر چه زودتر به مناطقی که مخالفان دولت وجود دارد نیروی کافی ارسال نمایند در غیر این صورت اگر دولت اقدام نکند تمام شهر جوزجان سقوط خواهد کرد.

Share/Save/Bookmark

کد مطلب: 125079

صدای افغان...
ما را در سایت صدای افغان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار avapress بازدید : 138 تاريخ : يکشنبه 29 فروردين 1395 ساعت: 2:30